Projekt se komplexně věnuje strategickému rozvoji komunity (regionu) - propojuje problematiku zaměstnanosti, sociální a vzdělávací. Konkrétně projekt v praxi ověřuje možnost vzniku komunitních pracovně-vzdělávacích center (KC) v obcích do 5 000 obyvatel. Osoby zařazené do projektu získali v jednom místě současně vzdělání a pracovní praxi dle místních požadavků, a to s ohledem na místní podmínky a investiční akce v regionu a městě. Znevýhodnění osob je sníženo komplexní asistencí pro cílové skupiny a jednotlivce.
Vybrané výstupy:
- metodika vzniku a fungování komunitního centra - návod pro založení komunitního centra v obci;
- metodika dlouhodobých vzdělávacích rekvalifikačních kurzů s roční praxí a nekolidujícím zaměstnáním;
- realizované vzdělávací kurzy, kopírujících aktuální místní potřeby (rekvalifikační kurz Pracovník informačních středisek a cestovních kanceláří, kurz Euromanager v oblasti rozvoje cestovního ruchu);
- Job poradna
- motivační společenská hra Na vlastní nohy
- digitální životopis
Nositel inovace a klíčoví stakeholdeři a partneři:
Město Krásná Lípa
Partneři: České Švýcarsko, obecně prospěšná společnost; Úřad práce Děčín - po-bočka Rumburk; Agentura Pondělí, občanské sdružení
Aktivity:
Vytvoření podmínek pro práci komunitních pracovně-vzdělávacích center v obcích (personál, prostory)
Vytvoření pracovních čet provázaných se vzdělávacími aktivitami
Vytvoření koncepce a obsahu vzdělávacích, motivačních a rekvalifikačních modulů
Odzkoušení koncepce a obsahu vzdělávacích, motivačních a rekvalifikačních modulů v praxi
Vytvoření souhrnné metodiky pracovně-vzdělávacího komunitního centra
Mezinárodní spolupráce Partnerství pro centrum Českého Švýcarska
Realizace mainstreamingové strategie založené na předání pozitivních zkušeností, „best practices“ a inovativních návrhů a doporučení pro orgány, schopné jejich prosazení do běžné praxe
Průběžná prezentace projektových záměrů, výsledků a výstupů z projektu Komu-nitní centrum České Švýcarsko
Diseminace ověřených postupů řešení problematiky znevýhodněných skupin na trhu práce činností komunitního pracovně-vzdělávacího centra
Geografické vymezení (NUTS II):
Číslo a název TCA:
3991 – Bridges over Borders
Téma TCA:
Zlepšování zaměstnatelnosti
Inovace - kontext, výchozí stav (baseline):
Kontext: Vysoká nezaměstnanost, vysoký podíl nízkokvalifikovaných osob i osob znevýhodněných na trhu práce, špatná zkušenost s kompetencemi pracovníků zaměstnávaných na VPP (město Krásná Lípa naráželo na nedostatečné kompetence pracovníků zaměstnávaných na VPP), rozjezd několika investičních projektů - potřeba včas zajistit (vybrat, vyškolit) jejich budoucí zaměstnance.
výchozí stav: vysoká nezaměstnanost, chybějící komunikační uzel = prostředník k propojování osob a informací, vysoká motivace manažerů aktivizovat (nastarto-vat) místní komunitní život a aktivity (podpora cestovního ruchu, propojování zájmů města, ochránců přírody a podnikatelů v ČR).
Inovace - smysl a cíle:
Cílem bylo ověření možnosti vzniku komunitních pracovně-vzdělávacích center v obcích do 5 000 obyvatel. Takové centrum vytvoří chybějící komunikační uzel k propojování osob a informací; záměr byl i aktivizovat (nastartovat) místní komu-nitní život + aktivity.
Inovace - stručný popis principu:
komplexní přístup
propojení několika subjektů různých typů
mezinárodní spolupráce
kreativita
Inovace - Hlavní příjemci, cílové skupiny a zainteresované strany:
osoby s nízkým stupněm vzdělání
osoby bez praxe v oboru
osoby s neuplatitelnou kvalifikací na trhu práce
osoby neschopné si dlouhodobě práci udržet
národnostní menšiny
rodiče-samoživitelé pečující o malé děti
osoby na rodičovské dovolené
osoby zdravotně postižené (mentálně, duševně, tělesně, kombinovaně)
osoby sociálně znevýhodněné
absolventi škol bez praxe a zkušeností
osoby s vyšším věkem (nad 50 let)
obecně zejména lidé z evidence úřadu práce
Inovace - Přidaná hodnota a podstata:
proškolené osoby, nová pracovní místa, funkční model spolupráce v komunitě, řada metodik a nových kurzů; nastavení vazeb, vytvoření know-how, posílení důvěry aktérů v to, že společné (inovační) projekty lze zvládnout a že takto lze přispět ke zlepšení.
Charakteristika - Podněty a inspirace:
Projekt vychází z potřeb rozvoje regionu a ze zkuše-nosti předkladatele se situací v komunitě, reaguje na vypozorované problémy cílových skupin. Podnět k přípravě projektu dala i nově vzniklá nezisková organizace, kde působili lidé se zkušeností s projekty.
Charakteristika - Návrhy a nápady:
Tvůrci projektu využívali osobních schůzek (územní blízkost), šlo o společné úsilí místních obyvatel při-spět k rozvoji oblasti, kde žijí (s vědomím společné vize).
Charakteristika - Potřebnost:
Potřebnost projektu vychází ze zkušenosti předkladatele se situací v komunitě a ze zkušeností s cílovými skupinami. Projekt současně reaguje na budoucí potřeby regionu.
Charakteristika - Komplexnost:
Komplexní přístup je výrazným prvkem projektu. Město jako předkladatel a zapojené subjekty využily ojedinělé příležitosti společně řešit problematiku sociální, vzdělávací i zaměstnanostní. Postupovali v kontextu a s aktuálními zkušenostmi ze své praxe, současně i v souladu se strategií rozvoje města (ko-munity). Modelový příklad!
Charakteristika - Novost:
Inovačnost je založena na společné snaze a odvaze předkladatele a partnerů přispět k rozvoji komunity (společně řešit problémy). Vychází i ze zahraniční inspirace (v GB není nutno projekt předem "nalinkovat"). Zkušenost se situací v komunitě je navázána na ambici (a odvahu) zkusit řešit problémy co nejlépe - i novým způsobem.
Charakteristika - Zlepšení:
Zlepšení potvrzují konkrétní změny v hodnocení projektu (a jeho přínosů) u partnerů, kteří zpočátku nevěřili v úspěch (např. spolupracující ÚP).
Inovační zlepšení nadále fungují: 5 let od skončení projektu přetrvala:
Komplexnost: komunitní centrum dále funguje a usiluje o komplexní přístup k řešení problémů
Propojení subjektů: subjekty společně iniciovaly a řeší další projekty, nově vznikla příspěvková organi-zace města
Mezinárodní spolupráce - využívají se osobní vazby, pokusy podat další společné projekty
Kreativita: kreativní přístup je zachován, jen už není tolik příležitostí (projektových) k jeho uplatnění (striktní nastavení obsahu projektů, formální a ne-smyslně detailní kontroly výdajů)
Charakteristika - Proces:
Kreativní proces probíhá nepřetržitě, projevuje se mimo jiné např. při řešení náročných situací (neschvalují se monitor. zprávy, město musí projekt dotovat). Zjevná je osobní angažovanost (osobní zájem) zapojených aktérů.
Charakteristika - Cílové skupiny:
Cílové skupiny jsou zahrnuty zejména jako příjemci vzniklých služeb a programů, ze zkušenosti aktérů je zřejmé, že jsou jejich potřeby dobře reflektovány.
Charakteristika - Partnerství:
Partnerství je rozvinuto ve vysoké intenzitě, jde o funkční propojení různých typů organizací a místní samosprávy.
Charakteristika - Zprostředkující subjekt:
Charakteristika - Praxe:
Všechny aktivity jsou realizovány v praxi, jde o vývoj, testování (pilotáž) a zavedení nových produktů.
Charakteristika - Šíření:
Informace o produktech byly šířeny prostřednictvím workshopů, konferencí - i přes tzv. Výbor žadatelů, který vznikl a fungoval v CIP EQUAL. Dnes je možné produkty nalézt v databázi na webu. Převážně šlo o tradiční nástroje publicity.
MPSV v tomto směru zajišťovalo šíření brožur.
Charakteristika - Udržitelnost:
Nové přístupy i služby (kurzy) nadále existují a fungují v praxi i po skončení projektu. Produkty byly dále upraveny dle měnící se legislativy. Realizátor projektu po jeho ukončení založil příspěvkovou organizaci navazující svými aktivitami na projekt.
Charakteristika - Iniciace:
Projekt může iniciovat podobné aktivity, sám řešitel však iniciaci nevnímá jako prioritu, spíše jako vedlejší efekt (lze sledovat počet stažení produktů z webu esfdb.cz)
Již v době jeho mainstreamingu jeden z produktů - digitální životopis - převzal partner v GB.
Charakteristika - Evaluace:
Evaluace byla v rámci projektu nastavena podle po-třeb, řešitel nad rámec povinných indikátorů prová-děl "sebeevaluaci" - sledoval vybrané hodnoty (počet nově zaměstnaných, počet proškolených).
Řešitel pro evaluaci vybraných produktů ustanovil hodnotící komisi, složenou z expertů.
Charakteristika - Rizika:
Velká - zpočátku nebyly schvalovány monitor. zprávy, město muselo projekt financovat z vl. zdrojů.
Charakteristika - Fáze:
Ano - nastaveny tři etapy podle programu CIP EQU-AL: vývoj - test - mainstreaming
Charakteristika - Prostředí:
Nejprve nedůvěra zastupitelů, postupně (po překo-nání obtíží s financováním) projekt získal důvěru i podporu.
Charakteristika - Pojetí:
Řešitel skutečně usiluje o zlepšení situace v regionu, projekt je pojat komplexně, je znát zkušenost s místními problémy, inovační přístup je místy i reakcí na nečekané problémy.
Cyklus inovace - Vstupní analýza a vstupní podmínky, hlavní důvody realizace:
V regionu byla vysoká nezaměstnanost, vysoký podíl nízkokvalifikovaných osob i osob znevýhodněných na trhu práce, špatná zkušenost s kompetencemi pracovníků zaměstnávaných na VPP (město Krásná Lípa naráželo na nedostatečné kompetence pracovníků zaměstnávaných na VPP). Současně se chystal rozjezd několika investičních projektů a bylo potřeba včas zajistit (vybrat, vyškolit) jejich budoucí zaměstnance.
Cyklus inovace - Původní plán, řízení projektu a jeho vyhodnocení:
Projekt byl řešen podle plánu, komplikovaná administrace však způsobovala zpožďování plateb a nutila realizátory k řešení náročných situací (neschvalují se monitorovací zprávy, město musí projekt dotovat). Projekt byl realizován zejména díky osobnímu nasazení aktérů. Projekt byl hodnocen dobře, nové přístupy i služby nadále existují a jsou využívány. Vzniklé komunitní centrum je úspěšně v provozu:
http://www.krasnalipa.cz/kccs
Cyklus inovace - Partnerství:
Partnerství je rozvinuto ve vysoké intenzitě, jde o funkční propojení různých typů organizací a místní samosprávy. Přehled partnerů: České Švýcarsko, obecně prospěšná společnost; Úřad práce Děčín; Agentura Pondělí, občanské sdružení
Mainstreaming - Popis použitých přístupů:
Byla vytvořena a schválena mainstreamingová strategie projektu. Byl schválen grafický manuál, vydány tiskoviny a propagační předměty, webové stránky a další nástroje pro realizaci mainstreamingové strategie:
tiskové zprávy, letáky, tiskoviny, propagační materiály, byl natočen šot pro TV i rozhlas, byly vydávány články o všech aktivitách s ohledem na cílovou skupinu každé z nich. Byly pořádány tematické semináře a workshopy pro odbornou veřejnost. Byla uspořádána závěrečná mezinárodní konference v ČR, mezinárodní konference v Bruselu a závěrečná konference projektu s názvem Veletrh pracovních příležitostí. V průběhu projektu byly uspořádány formální i neformální setkání s NNO, zástupci státní správy i samosprávy a cílovými skupinami. Osvědčily se také výjezdy a předávání zkušeností. Vytvořeno bylo prezentační CD o projektu a film o realizaci projektu.
Mainstreaming - Shrnutí poučení a dobrých zkušeností:
Výsledkem mainstreamingu je zejména zájem partnera o realizaci některých z kurzů (Kurz Pracovník regionální turistiky v chráněných územích, Kurz Pracovník informačních středisek a cestovních kanceláří, Kurz Euromanager v oblasti cestovního ruchu). Dále o produkty projektu projevily zájem některé úřady práce či Agentura pro sociální začleňování v Romských lokalitách (Metodika dlouhodobých vzdělávacích kurzů). Partner z Velké Británie projevil zájem o digitální životopisy, které začal vyrábět a publikovat na svém webu.
V rámci vertikálního mainstreamingu se uplatnil produkt Metodika dlouhodobých vzdělávacích rekvalifikačních kurzů s roční praxí a nekolidujícím zaměstnáním, který byl šířen obcím, obecním zastupitelstvům, krajským zastupitelstvům, politi-kům, úřadům práce (dále i v rámci horizontálního mainstreamingu sociálním part-nerům, Sdružení pro rozvoj Šluknovska, zástupcům podnikatelské sféry, NNO, veřejnosti a školám).
Mainstreaming - Udržitelnost a současný stav:
Nové přístupy i služby (kurzy) nadále existují a fungují v praxi i po skončení projektu. Produkty byly dále upraveny dle měnící se legislativy. Realizátor projektu po jeho ukončení založil příspěvkovou organizaci navazující svými aktivitami na projekt.
Dopady - Dosažené výstupy, výsledky a dopady:
• Vznik komunitního centra (dále funguje a usiluje o komplexní přístup k řešení problémů)
• Propojení subjektů: subjekty společně iniciovaly a řeší další projekty, nově vznikla příspěvková organizace města
• Mezinárodní spolupráce - nové osobní vazby, pokusy podat další společné projekty
• Případové studie, rady a doporučení, užitečné nástroje a instrumenty, cesty a způsoby týkající se vytváření sítí - Networking - webové stránky pro podporu síťování:http://www.networking-works.net/;
• ITC - webové stránky www.learningvoices.com, které se využijí pro zpřístupnění materiálů o metodách vzdělávání s využitím různých technických prostředků;
• Engaging Non-learness - 20 min. film - z každé země 3 min. - příběh dokumentující zapojení nového účastníka do vzdělávacího procesu a jeho úspěch;
• Improving skills - digitální životopis jako nová forma CV. Výstup – brožura (vydána v ČR) a CD. Digitální životopis byl odzkoušen v každé zemi a jednotlivá partnerství hodnotila přínos digitálního životopisu jak pro zaměstnavatele, tak pro uchazeče o zaměstnání. V ČR a VB byly natočeny a zveřejněny další životopisy pro klienty projektů.
Dopady - Hodnocení z pozice různých stakeholderů:
Postupně registrovali zlepšování hodnocení projektu (a jeho přínosů) u partnerů, kteří zpočátku nevěřili v úspěch (např. spolupracující ÚP).
Dopady - Poučení:
Dnes už není tolik příležitostí (projektových) k uplatnění inovativního přístupu (striktní nastavení obsahu projektů, formální a nesmyslně detailní kontroly výdajů, zvýšující se administrativní náročnost).
Související projekty:
Komunitní plánování na Šluknovsku
OP LZZ: CZ.1.04/3.1.03/65.00037.
Výše dotace 2.161.288 Kč
Doba realizace: 1. 8. 2011 do 31. 7. 2013.
Realizátorem projektu je Komunitní centrum Kostka Krásná Lípa: včasným pláno-váním přiměřených programů, projektů a sociálních služeb propojených spoluprací zadavatelů, zaměstnavatelů, poskytovatelů a uživatelů, můžeme prostřednictvím této metody předcházet sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce a ze společnosti. Komunitní plán umožňuje rozvíjet sociální služby dle místních potřeb a posilovat kapacity sociální ekonomiky. Co vznikne: síť spolupracujících poskytovatelů, zadavatelů sociálních služeb, obcí a institucí; Katalog sociálních služeb; bude provedena analýza potřeb a připraven plán rozvoje sociálních služeb a dalších komunitních aktivit včetně vzdělávání.
Jména osob a institucí:
Hana Volfová, v době realizace místostarostka Krásné Lípy (řešitel projektu)
Doporučení ze strany příjemce:
„snižte administrativu projektů, zaměřte se na soc. slabé lokality, umožněte ověření inovativních metod a zajistěte prosazení těch nejlepších do národních politik“