SWOT analýza trhu práce ukazuje na oblasti vyžadující vládní intervenci. Slabiny zahrnují především nízké využití pracovní síly, nízká vzdělanostní úroveň osob mladších 22 let, resp. etnických menšin a jejich vysoká nezaměstnanost, nízká účast znevýhodněných skupin v celoživotním vzdělávání, nízký růst produktivity práce, vysoký podíl příjemců invalidních důchodů, nízký počet nových podniků, nízká participace starších osob a žen. Zamření prioritních os odráží uvedené slabé stránky: zvýšení nabídky práce, podpora začlenění znevýhodněných skupin na trhu práce, zvyšování adaptability a investic do lidského kapitálu.
Sociální inovace je v Nizozemsku chápána jako významný potenciální zdroj růstu produktivity práce. Její pojetí je tedy poměrně úzké a zahrnuje inovace v organizaci práce a maximální využití kvalifikací a dovedností s cílem zlepšení ekonomické výkonnosti a rozvoje talentu. Specifikace podpory sociální inovace je založena na doporučení Sociální a ekonomické rady pro účast sociálních partnerů. Podpora je založena na zprávě vládní expertní skupiny pro sociální inovace, doporučeních SER a NSRR. Inovační projekty jsou zaměřeny na zlepšení pracovního procesu, pracovních podmínek a výuku podnikání. Další hledisko zahrnuje pojetí sociálních inovací jako komplementu k technickým inovacím.
Mezinárodní projekty nejsou realizovány v samostatné ose, nicméně mezinárodní spolupráce je podporována aktivitami řídícího orgánu ve dvou formách. Probíhá výměna zkušeností na úrovni implementační agentury (SZW) a politicky založená spolupráce ve specifických tématech, např. inovační výkonnost podniků, vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků. V oblasti sociálních inovací jsou realizovány výměny zkušeností s vhodnými praxemi na úrovni expertů, sociálních partnerů a tvůrců politik.
Na podporu sociálních inovací v rámci osy Adaptabilita a investice do lidského kapitálu je alokováno 5 % celkového financování operačního programu (41,5 mil. EUR). Důvodem tohoto omezeného rozpočtu je nejistota absorpční kapacity a implementačních postupů. Podpora ESF směřuje na vytváření a testování implementačních plánů pro sociální inovace. Volba témat a aktivit vychází ze výše zmíněných strategických dokumentů. Vládní expertní skupina představuje příklady možných iniciativ, které jsou strukturovány do tří oblastí (blíže rozpracovaných v programu podpory): chytřejší práce – promyšlenější organizace pracovních procesů a podmínek k dosažení lepších výsledků se stávajícími vstupy, vytváření pružnější a lepší organizace práce, nové vztahy v organizacích práce – optimální využití talentu, rotace pracovních zdrojů, nové formy poradenství. Pravidla podpory výslovně stanovují aktivity, které nejsou uznatelné při cílení sociálních inovací, aby nedocházelo k překrývání s další podporou ESF.
Podporu mohou získat pouze projekty, které budou skutečně realizovány v podnicích a dalších organizacích (např. sektorových sdruženích). Projekty zahrnují testovací fázi implementačních plánů v konkrétní organizaci. Řídícím orgánem je Agentura SZW, která při evaluaci projektových žádostí využívá externí expertní podpory. Požadavky na výstupy zahrnují jejich aplikovatelnost ve specifických odvětvích, příspěvek ke zvýšení produktivity práce, možnost šíření dobré praxe mezi podniky v rámci sektoru či mimo něj.
Specifika projektů podpory sociální inovace, která je odlišují od ostatních opatření, vyžadují rovněž specifické postupy monitoringu a evaluace na projektové úrovni. Pro podporu sociálních inovací není stanoveno žádné cílové pokrytí, protože novost konceptu ztěžuje predikci efektů. Bude nicméně proveden kvalitativní výzkum v oblasti sociálních inovací. Předpokládáno je zahájení cca 40 projektů ročně, přičemž 90 % z nich vytvoří jeden nebo více implementačních plánů.