Anglie a Gibraltar: SWOT analýza identifikovala dvě vzájemně provázané slabiny anglického trhu práce: přetrvávající vysokou úroveň nezaměstnanosti jako hlavní příčinu chudoby a nedostatečné kvalifikace pracovní síly, které přispívají k mezeře produktivity. Navazující priority podpory se proto zaměřují na rozšíření příležitostí zaměstnanosti a rozvoj kvalifikované a přizpůsobivé pracovní síly.
Strategie pro inovační, mezinárodní a meziregionální aktivity vychází z předpokladu inovací jako charakteristiky všech projektů. Inovační aktivity jsou ale podporovány rovněž specificky. Podle předchozích zkušeností je vyžadováno přesné zacílení inovací a jejich tažení poptávkou. Témata specifických inovačních aktivit jsou zvolena na základě konzultace seniorních tvůrců politik (pro zaměstnanost a kvalifikace), kteří reflektují názory širších partnerství. Upřednostněny jsou inovační aktivity v kontextu realizace politiky spíše než jejího vývoje. Účast tvůrců politik při výběru témat inovačních aktivit a následná zpětná vazba jejich výsledků vytváří podmínky pro mainstreaming fungujících a nákladově efektivních nových postupů. Všechny specificky inovační projekty by měly být realizovány na mezinárodní nebo meziregionální úrovni (na základě vazeb s členskými zeměmi) a tím podpořit učení a výměnu nápadů. Inovační a mezinárodní/meziregionální aktivity je možno podpořit ve všech osách mimo technické pomoci. Pro tyto aktivity není stanoven samostatný program nebo prioritní osa s výjimkou programu ITM (Innovation, Transnationality, Mainstreaming; viz níže).
Na malý počet vybraných specifických inovačních aktivit a mezinárodních/meziregionálních aktivit je vyčleněna omezená část finančních zdrojů v každé ose. Programový monitorovací výbor dohlíží na implementaci programu a zahrnuje jako jeden z podvýborů oblast inovací a mainstreamingu, o jejichž pokroku podává pravidelné zprávy. Seznam témat inovačních aktivit vytváří řídící orgán. Z něho si vybírají svoje témata regiony. Realizace inovačních aktivit probíhá podle specifik výběrového řízení s důrazem na výsledky, jichž má být dosaženo, spíše než na způsoby tohoto dosažení. Inovační aktivity, pokud je to vhodné, by měly rozvíjet nejlepší praxe a nápady z EQUALu. Všechny inovační projekty musí mít vlastní evaluační strategii, která umožňuje nezávislé hodnocení postupů a výsledků projektu. Inovační projekty také musí umožnit šíření a mainstreaming svých výsledků. Zveřejnit je nutno také výsledky neúspěšných inovačních projektů.
Mezinárodní spolupráce jako součást všech inovačních projektů umožní výzkum, analýzu a případné testování zahraničních zkušeností (obvykle je na ni určeno 5-15 % celkových nákladů projektu a zahrnují rovněž náklady partnerských zahraničních subjektů). Upřednostňováno je rozvíjení již existujících mezinárodních sítí spíše než vytváření nových. Projekty ve stejných tématech budou sdílet vzájemné zkušenosti a rovněž zkušenosti s členy politické skupiny, která inovační téma vybrala (v odkazu na zkušenosti tematických sítí EQUALu). Síťování umožní identifikaci fungujících a efektivních nových postupů při naplnění politických cílů.
Mezinárodní aktivity je v omezené míře možno podporovat i mimo rámec specifických inovačních projektů. Podpora však není poskytována na aktivity, které usilují pouze o vytvoření nebo rozvoj partnerství s ostatními členskými zeměmi.
Výzva pro podávání inovačních a mezinárodních projektů byla vyhlášena v říjnu 2008 a uzavřena v lednu 2009. Výzva zahrnovala šest inovačních témat (viz dále). Financováno je 32 strategických regionálních projektů , v současné době je připravována jejich evaluace. Implementaci tzv. ITM strand (Innovation, Transnationality, Mainstreaming) provádí zprostředkující subjekt, speciální ITM jednotka v zastoupení řídícího orgánu. Implementace zahrnuje specifickou metodickou podporu ve všech fázích. Implementaci inovačních projektů podporují tematické sítě pro inovace, mezinárodní spolupráci a mainstreaming, které se scházejí od roku 2009 a o jejich aktivitách jsou zveřejňovány podrobné zprávy. Inovační témata (tj. inovační poptávka) zahrnovala následující oblasti:
(1) Aktivní začlenění: inkluzivní intervence na trhu práce, propojení intervencí na trhu práce s ostatními službami pro snižování překážek prakoní aktivity, přidání hodnoty strategii rozvoje města a fondu pracovního sousedství, nezaměstnanost a zdraví.
(2) Zapojení zaměstnavatelů: práce se zaměstnavateli ke zlepšení zaměstnatelnosti a kvalifikací cílových skupin a řešení kvalifikačních potřeb pracovní síly.
(3) ICT a digitální rozdělení: zlepšení přístupu k ICT kvalifikacím, rozšíření přístupu ke zvýšení participace na trhu práce, podpora rozvoje ICT kvalifikací, poznání potřeb zaměstnavatelů a zvýšení kvalifikace pracovní síly v malých a středních podnicích.
(4) Řešení nových problémů – demografická změna (starší pracovníci a přistěhovalci): age management a starší pracovníci, zlepšení přístupu k péči pro seniory závislé na starších pracovnících, migrace a integrace, pomoc přistěhovalcům a zaměstnavatelům při přizpůsobení trhu práce.
(5) Řešení nových problémů – kvalifikace pro klimatickou změnu a udržitelný rozvoj: klimatická změna udržitelný rozvoj, vzdělávání v environmentálních a ekologicky šetrných technologiích, reflexe kvalifikačních potřeb nových procesů v obnovitelných energiích, rozvoj iniciativ k řešení klimatické změny a environmentální agendy, rozvoj kvalifikací pro udržitelné dodavatelské řetězce a zakázky.
(6) Sociální podniky: zvyšování příležitostí zaměstnanosti pro znevýhodněné skupiny, rozvoj manažerských a řídích kvalifikací, vzdělávání v nových přístupech k podnikovému růstu, např. sociální franchising, podpora kariér v sociálním podnikání.